Lambda sonde en/of O2 sensor uitschakelen

Kostprijs per sonde of sensor: vanaf 150 euro btw incl (exacte prijs via offerte)

1.Lambdasonde


Een lambdasonde is een sensor die zich bevindt in de uitlaat van een auto met benzinemotor.De sonde meet het aandeel zuurstof in het uitlaatgas en geeft deze door aan het motormanagementsysteem. De lambdawaarde is een indicator voor de effectiviteit van de verbranding. Afhankelijk van de lambdawaarde wordt dit door het motormanagementsysteem bijgestuurd door de samenstelling van brandstof en lucht verhouding aan te passen door de brandstofinjectie bij te regelen, door de inspuittijd van de injectoren te veranderen.

Voertuigen na het jaar 2000 hebben een tweede lambdasonde achter de katalysator om de effectiviteit daarvan te controleren.

De sonde

Het sensorelement is een keramische cilinder, van binnen en van buiten met poreuze platina-elektroden bekleed; het geheel is beschermd door een metalen gaas. Het werkt door het verschil in zuurstof tussen het uitlaatgas en de buitenlucht en genereert een spanning of verandert zijn weerstand, afhankelijk van het type sensor.

De sensoren zijn alleen effectief bij verhitting vanaf ongeveer 316 °C; daarom hebben de meeste lambdasondes een verwarmingselement, dat de keramische punt snel op temperatuur brengt. Dit maakt een snellere regeling mogelijk van de mengselsamenstelling. Oudere sondes zonder verwarmingselementen worden verwarmd door de uitlaatgassen, maar er is een langere periode tussen het moment dat de motor wordt gestart en het moment dat de sonde op de juiste temperatuur is. Zonder verwarming kan het proces enkele minuten duren.

De sonde heeft meestal vier draden, één signaaldraad, meestal zwart, één massadraad (grijs) en twee voor het verwarmingselement (wit). Oudere, niet-elektrische verwarmde, sensoren hadden één draad (de signaaldraad en massa via de uitlaat) of twee draden (één signaaldraad en één massadraad).

Lambdasignaal

Het signaal van de sonde voor de katalysator varieert van 0,1 tot 0,9 volt bij resp. een arm of een rijk mengsel. Bij stoichiometrische verbranding van benzine is dit 0,45 V, de lambdawaarde is dan 1.

Problemen

Steeds vaker komt het voor dat er problemen optreden bij de werking van de 2de Lambda. HS-tronic kan de software herschrijven zodat deze 2de sensor buitenwerking word gesteld, waardoor uw auto weer optimaal functioneert. Heeft u problemen met de Lambdasensor, neem dan contact met ons op betreffende de mogelijkheden welk wij u kunnen aanbieden.

2. O2/NOX-sensor

Wat doet een NOX-sensor?

In een NOX-sensor wordt de NOX door een katalytisch actieve elektrode gescheiden in stikstof en zuurstof.
Het meten van de hoeveelheid zuurstof gebeurt op dezelfde wijze als bij een breedband of lineaire lambdasensor.

Hoe werkt een NOX-sensor?

De NOX-sensor heeft twee kamers. In de eerste kamer (die op die van een breedbandsensor lijkt) wordt door middel van een zogenaamde pompstroom het zuurstofgehalte in het uitlaatgas op ongeveer 10 ppm gehouden. De stroom die daarvoor nodig is, is omgekeerd evenredig met de lucht-brandstofverhouding en kan worden gebruikt om het NOX-signaal te corrigeren afhankelijk van de gemeten lucht-brandstofverhouding. In de tweede kamer vindt de NOX-reactie, het scheiden in stikstof en zuurstof, plaats. De stroom die nodig is om de omgeving van de platina-rhodium elektrode zuurstofvrij te houden, is evenredig met de NOX-concentratie en levert dus het meetsignaal.

Waarom wordt er een NOX sensor gebruikt?

Omdat de FSI motor direct ingespoten is en de verbranding in verhouding heter is dan bij gewone motoren ontstaat er meer NOX dan toegestaan is voor de typegoedkeuring voor Europa.
Daarom heeft Volkswagen een NOX-katalysator en NOX-sensor moeten plaatsen die deze gassen opslaan, meten en omvormen tot minder schadelijke gassen.

Wat gaat er mis?

Omdat de NOX-sensor een beperkte levensduur heeft zal deze vroeg of laat kapot gaan. Als het signaal wat de NOX-sensor afgeeft niet meer binnen een bepaalde bandbreedte valt zal het motorregelapparaat een storing opslaan waardoor de motor in een noodloop terechtkomt waarbij het brandstofverbruik omhoog gaat en de motor licht zal haperen. Ook zal het motorstoringslampje gaan branden. In veel gevallen is dan de NOX sensor kapot.

Oplossing?

HS-tronic kan ervoor zorgen dat het motor management deze sensor niet meer nodig heeft. Wij kunnen dit volledig voor u uitschakelen zodat het motor lampje niet meer brand en de auto niet meer in ”noodloop” draait. Dit scheelt u vaak honderden euro’s aangezien een nieuwe sensor snel al minimaal € 500,- kost.

Voor de volgende wagens is het mogelijk om de lambda, 2de lambda en/of NOX-sensor uit te schakelen. Indien uw wagen er niet tussen staat, neem dan contact op via de contactpagina of via mail op sales@hs-tronic.be .

Alfa Romeo

  • BOSCH MED7.1
  • BOSCH MED7.6.1
  • BOSCH ME7.3.1
  • BOSCH ME7.9.10
  • BOSCH MED17.3.1
  • BOSCH MED17.3.3
  • MARELLI MM8

Bentley

  • BOSCH ME7.1.1

BMW

  • BOSCH ME7
  • BOSCH ME9.2
  • BOSCH ME17.2.1
  • BOSCH MEV9.4.6
  • BOSCH MEV17.4.6
  • BOSCH MEVD17.2.4
  • BOSCH MEVD17.2.6
  • BOSCH MEVD17.2.8
  • BOSCH MEVD17.2.g
  • BOSCH MEVD17.4.6
  • SIEMENS MS42
  • SIEMENS MS43
  • SIEMENS MS45
  • SIEMENS MSS52
  • SIEMENS MSS54
  • SIEMENS MSS60 (M3)
  • SIEMENS MSS70
  • SIEMENS MSD80. DISCONNECT NOx PLUG.
  • SIEMENS MSD81. DISCONNECT NOx PLUG.
  • SIEMENS MSV70
  • SIEMENS MSV80

Chevrolet

  • BOSCH ME7.9.9
  • BOSCH MED9.6.2
  • BOSCH MEVD17.4.2
  • DELCO E37
  • DELCO E38
  • DELCO E7x
  • DELCO E78
  • DELCO E83
  • DELCO E8x
  • SIEMENS SIMTEC76

Citroen

  • BOSCH M7.9.52
  • BOSCH ME7.4.4
  • BOSCH ME7.4.6
  • BOSCH ME7.4.9
  • BOSCH ME7.9.52
  • BOSCH MED17
  • BOSCH MED17.2.2
  • BOSCH MED17.4.2
  • BOSCH MEV17
  • BOSCH MEV17.4.2
  • BOSCH MEVD17.4.4
  • MARELLI IAW6LP (2.0 177 RC)

Dodge

  • CUMMINS CM21XX. LAMBDA SENSORS HAVE BE DISCONNECTED.

Ferrari

  • BOSCH MED9.6.1
  • BOSCH MED17.3.5

Fiat

  • BOSCH MED7.6.1
  • BOSCH ME7.9.10
  • BOSCH MED17.3.1
  • BOSCH MED17.3.3
  • MARELLI MM8

Ford

  • BOSCH ME9.0C
  • BOSCH MED17
  • SIEMENS EMS200
  • VISTEON EECVI (ST150 2.0)
  • VISTEON M799G

Honda

  • BOSCH ME7.9.3

Hyundai

  • BOSCH ME17.9.11
  • SIEMENS SIM2K

Infinity

  • HITACHI

Jaguar

  • DENSO. 512 KB FILES ONLY.

Kia

  • BOSCH ME17.9.11

Land Rover

  • BOSCH ME7.2
  • DENSO (PETROL ONLY)

Lancia

  • BOSCH ME7.9.10
  • BOSCH MED17.3.1
  • BOSCH MED17.3.3

Maserati

  • BOSCH ME7.3.2
  • BOSCH ME7.9.3

Mazda

  • HITACHI MEC33
  • VISTEON M799G

Mercedes

  • BOSCH ME2.8.1
  • BOSCH ME9.7
  • BOSCH MED17.1
  • BOSCH MED17.1.1
  • BOSCH MEVD17.2.1
  • BOSCH MED17.2.2
  • BOSCH MED17.7.1
  • BOSCH MED17.7.4
  • BOSCH MED17.7.5

Mini

  • BOSCH ME9.2
  • BOSCH MEVD17.2.2
  • BOSCH MEV17.2.2
  • SIEMENS EMS

Mini

  • BOSCH MED17.2

Mitsubishi

  • DENSO (PETROL ONLY)

Opel

  • BOSCH ME1.5.5
  • BOSCH ME7.6.x
  • BOSCH ME9.6
  • BOSCH ME9.6.1
  • BOSCH MED9.6.2
  • DELCO E37
  • DELCO E38
  • DELCO E39 (1.4T, 2.0T)
  • DELCO E7x
  • DELCO E78
  • DELCO E83
  • DELCO E8x
  • DELCO MT35
  • SIEMENS SIMTEC 71
  • SIEMENS SIMTEC 76

Peugeot

  • BOSCH M7.9.52
  • BOSCH ME7.4.4
  • BOSCH ME7.4.6
  • BOSCH ME7.4.9
  • BOSCH ME7.9.52
  • BOSCH MED17
  • BOSCH MED17.2.2
  • BOSCH MED17.4.2
  • BOSCH MEV17
  • BOSCH MEV17.4.2
  • BOSCH MEVD17.4.4
  • MARELLI IAW6LP (2.0 177 RC)

Porsche

  • BOSCH ME7.1.1
  • BOSCH ME7.2
  • BOSCH ME7.8.x
  • BOSCH MED17.1.6
  • SIEMENS SDI3

Renault

  • SAGEM S3000
  • SIEMENS EMS31x0

Subaru

  • DENSO (MY 200x)

Suzuki

  • BOSCH ME9.1
  • BOSCH ME9.6.1

Toyota

  • BOSCH M7.9.4
  • BOSCH M7.9.5
  • BOSCH ME7.9.52
  • DENSO

VAG

  • BOSCH EDC17_CP14
  • BOSCH MED9
  • BOSCH MED9.1
  • BOSCH MED9.5.10
  • BOSCH ME7.1.1
  • BOSCH ME7.5
  • BOSCH ME17.5.26
  • BOSCH MED7.1.1
  • BOSCH MED17
  • BOSCH MED17.5
  • BOSCH MED17.5.5
  • MARELLI IAW4MV
  • SIEMENS SIMOS 3.2
  • SIEMENS SIMOS 6.2
  • SIEMENS SIMOS 7.1. FULL READ REQUIRED.
  • SIEMENS SIMOS 8
  • SIEMENS SIMOS 8.3
  • SIEMENS SIMOS 8.5
  • SIEMENS SIMOS 12
  • SIEMENS SIMOS 18

Volvo

  • BOSCH ME9